XX-LECIE TEATRU MUMERUS (1999-2019):
"Dzi umar Prokofiew" (wersja piwniczna)
na podstawie dramatu Moniki Milewskiej
Spektakl "Dzi umar Prokofiew" w oparciu o tekst wspczesnej polskiej autorki, Moniki Milewskiej jest powicony muzyce przywoanego w tytule Sergiusza Prokofiewa i - przede wszystkim - Dymitra Szostakowicza. Akcja utworu rozgrywa si 5 marca 1953 roku (i w kilku dniach nastpnych), w dniu w ktrym umar Prokofiew (a take Jzef Stalin) i oparta jest na poszukiwaniu kwiatw na pogrzeb Prokofiewa, ktrych oczywicie nie mona dosta, bo wszystkie zostay przeznaczone na pogrzeb Stalina. Kwiatw tych poszukuje waciwy bohater sztuki Milewskiej, Dymitr Szostakowicz - co przeplatane jest retrospekcjami z ycia kompozytorw ukazujcymi dramat artysty w pastwie totalitarnym. Sia wyrazu jest tym wiksza, e pojawia si rwnie Jzef Stalin. Ale najwaniejszym bohaterem spektaklu jest muzyka Dymitra Szostakowicza i Sergiusza Prokofiewa: odtwarzana z nagra, wykonywana na rnych ciekawych instrumentach, wypiewana i wytaczona (take na rolkach).
Fragment recenzji Pauliny Pacygi
Dziennik Teatralny Krakw
"Klimat spektaklu wprowadza posta kompozytora Dymitra Szostakowicza (Jan Mancewicz), ktrego rola peni funkcj narracyjn, a w praktyce jest ptoragodzinnym monologiem. Punktem wyjcia jest niemal rwnoczesna mier jego konkurenta Siergieja Prokofiewa oraz dyktatora, ktrego rzdy wdary si w twrczo obu artystw w rwnym stopniu Jzefa Stalina.
Dymitrij przeywa retro- i introspekcje podczas szukania kwiatw na pogrzeb kolegi, ktrych brakuje, poniewa wszystkie s kupowane na cze Stalina.
Szostakowicz snuje opowie niczym sie czc wszystkie sceny, co sprawia wraenie ich niesamowicie pynnego przechodzenia i dopenienia. Aktor poradzi sobie z tym zadaniem znakomicie, budujc i utrzymujc na swoich barkach ca atmosfer przedstawienia. Jego historia opowiadana jest nie tylko sowami, ale take muzyk, wybrzmiewajc w postaci nagrania oraz wykonywan na ywo (take na thereminie!), ktra przenika si z dwikami codziennoci na dziedzicu muzeum archeologicznego, takimi jak bicie dzwonw wdzierajce si w jego ciany i przez nie potgowane. Postaci za kadym razem reaguj na te niespodziewane dwiki, co czyni widowisko tym bardziej ciekawym. Realizacja spektaklu w takim miejscu jest posuniciem, dziki ktremu przesanie dziea zdaje si by bliskie, uwiadamia, e opisana sytuacja jest scenariuszem, ktry moe sta si realny w kadej chwili dosadnie i bezporednio daje do zrozumienia, e teatr, ktry si tutaj odgrywa, mwi o sprawach realnych i stale moliwych. Przedstawienie sprawia wraenie szklanej baki" z pozoru patrzymy na ni jako odlege dzieo, ledwie wiadomi, e pod naciskiem moe pkn i pokaleczy palce, wpywajc tym samym na nasze ycie. W istocie, polityka jest spraw rwnie kruch, a w wypadku kryzysu ustroju dotyka kadego, szczeglnie upatrujc sobie za cel artystw, prbujc przeksztaci ich w onierzy frontu ideologicznego."
cao: http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/najwieksze-dziela-wolnosci-w-niewoli-powstaja.html
Bilety online: https://ewejsciowki.pl/krakow/teatry/teatr-mumerus,871/dzis-umarl-prokofiew,12030?eventId=168110
Bilety do nabycia na godzin przed spektaklem:
ulgowy 25 z, normalny 30 z
Miejsce: Teatr Zaleny, ul. Kanonicza 1, Krakw
Projekt wspfinansowany ze rodkw Miasta Krakowa
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Wojewdztwa Maopolskiego
Sponsor: Restauracja Chimera
Partner: Stowarzyszenie Teatrw Nieinstytucjonalnych STeN w Krakowie
Partnerzy medialni: portal KULTURATKA, portal Krakow zaprasza, portal Dziennik Teatralny
|