Motywem przewodnim wystawy s dwa pojcia czsto traktowane jako przeciwstawne logika i emocja. Napicie midzy nimi stanowi wedug organizatorw zasadnicz cech wspczesnej sztuki japoskiej. Wystawa jest prb znalezienia istoty japoskoci, przedstawienia jej w rnych kontekstach oraz okrelenia decydujcych wyrnikw jej estetyki.
Na wystawie prezentujemy prace 13 japoskich artystw, w tym architekta i grafika, wykonane w takich mediach jak: fotografia, malarstwo, rysunek, manga, rzeba, instalacja, obiekt, wideo, ceramika i plakat.
Punktem wyjcia wystawy s konceptualne fotografie i obrazy Kojiego Enokury (19421995), artysty zaliczanego do kierunku Mono-ha, kadcego nacisk na logik i precyzj jzyka wypowiedzi artystycznej. Zdjcia fotografa modszego pokolenia, Taijiego Matsuego (ur. 1963), prezentujce widoki z lotu ptaka wybranych obszarw Japonii, stanowi prb zmiany rzeczywistoci w abstrakcyjny, paski obraz. Z kolei obrazy Hiroshiego Sugito (ur. 1970) powicone s konceptualnym ujciom deszczu oraz tego, jak go dowiadczamy. Pochodzce z Kolekcji MOCAK-u szczegowe rysunki oraz obraz autorstwa Shinjiego Ogawy (ur. 1959) to przedstawienie wybranych elementw europejskiej rzeczywistoci w japoski sposb. Nieme plansze Yuichi Yokoyamy (ur. 1967) to klasyczny przykad mangi, ukazujcy opowie pozornie pozbawion akcji, w ktrej z ust geometrycznie narysowanych postaci wychodz puste dymki. Teppei Kaneuji (ur. 1978) prezentuje przedmioty codzienne unieruchomione za pomoc gipsu, pozbawione przez to swojej funkcji i zamienione w rzeby. Kolejn abstrakcyjn konstrukcj, zoon z tysicy poczonych ze sob czerwonych plastikowych somek, stworzy architekt Akihisa Hirata (ur. 1971). Tateyama obiekt autorstwa Noe Aoki (ur. 1958) skadajcy si z niewielkich stert kostek myda, spitych za pomoc stalowych linek, przywouje natomiast obraz japoskich gr. Prace Tatsuo Miyajimy (ur. 1957) oraz Ryoji Ikedy (ur. 1966) wykorzystuj program komputerowy, za pomoc ktrego dane bd wartoci matematyczne przeksztacane s w yciowe symbole. Artyci wskazuj na zwizki czowieka z nowymi technologiami. Go Watanabe (ur. 1975) przy uyciu modelowania komputerowego tworzy trjwymiarowe przedstawienia naczy wygldajcych jak zdjcia prawdziwych przedmiotw. Rcznie dekorowana ceramika Masayasu Mitsuke (ur. 1975) odwouje si do znaczenia detalu i tradycyjnej japoskiej precyzji. Z kolei grafik Kazunari Hattori (ur. 1964) prezentuje plakaty, w ktrych wykorzystuje proste geometryczne ksztaty i wizualnie operuje tematem wystawy.
Przygotowana wsplnie z The Japan Foundation wystawa pokazywana bya wczeniej w Museum Haus Konstruktiv w Zurychu. W Krakowie uzupenilimy j o prace Shinjiego Ogawy pochodzce z Kolekcji MOCAK-u. Ostatni instytucj, w ktrej bdzie prezentowana, jest Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale) w Niemczech.
|