Pierwsza z serii indywidualnych wystaw Mikoaja Smoczyskiego "Przedmiot, przestrze, fotografia" zostaa otwarta w padzierniku 2014 roku. Druga, take w caoci oparta na pracach z Kolekcji MOCAK-u, bdzie prezentowa dwa najwczeniejsze cykle fotograficzne artysty: "Obiekt podwjny" oraz "The Secret Performance".
Celem wystawy "Dwa cykle" jest zestawienie przemyle artysty na temat relacji obiektu z przestrzeni i jej zmieniajcych si stanw z dokumentacj fotograficzn. Prace bd opatrzone komentarzami artysty pochodzcymi z autorskiej publikacji "Czas przeszy. Komentarze do prac zrealizowanych w latach 19801999 (autoreferat)" wydanej przez MOCAK w 2013 roku. Artysta w "Autoreferacie" po latach analizuje poszczeglne realizacje, odsaniajc proces mylowy i inspiracyjny, jaki towarzyszy ich powstawaniu. Tego typu odautorskie komentarze s rzadkie i mog by szczeglnie wartociowe dla adeptw sztuki. Publikacja jest bowiem dowodem na to, e procesy twrcze s tak samo wane jak prace.
"Obiekt podwjny" to cykl fotografii, ktry powsta na bazie niezrealizowanej koncepcji malarskiej. Artysta zamierza stworzy seri obrazw o boku 150 cm, odpowiadajcym rozpitoci jego ramion. Ostatecznie jednak zrezygnowa z tej koncepcji.
Z rozmontowanych blejtramw skonstruowa obiekt, ktry sta si bohaterem cyklu fotograficznego. Fotografie s zapisem zmaga twrcy z miejscem przedmiotu w przestrzeni. Pisa: [] zaskoczeniem okazay si trudnoci, ktre napotkaem, starajc si ustawi go w przestrzeni. Prby trway dugo i nie doprowadziy mnie do rozwizania, ktre byoby w peni zadowalajce. Szukajc optymalnego ustawienia, staraem si znale najdoskonalsz pozycj, ktra ujawniaaby waciwoci obiektu.
Prace nad cyklem artysta zakoczy w 1982 roku. Obiekt zagin w transporcie dwa lata pniej. Pozostay po nim fotografie oraz odautorskie komentarze. Smoczyski tak dowcipnie podsumowa t sytuacj: Speni swoj funkcj i nie auj, e go nie ma.
Na bazie dowiadcze z Obiektem podwjnym powsta cykl "The Secret Performance". Smoczyski pisa: Sowo performance, ktre pojawia si w tytule tego cyklu, naley traktowa umownie. Uyem go, aby zasygnalizowa istniejcy w tych obrazach element akcji, a poprzedziem sowem secret, poniewa moje akcje byy zawsze tylko dla fotografii. Byy dowiadczeniem jednego. A wic jedynym dowodem, e si odbyway, s obrazy fotograficzne. To, co charakterystyczne dla tych prac, to ich wymiary, fotografie nierzadko przedstawiaj obiekty w skali 1:1, oraz maksymalne rozszerzenie skali szaroci.
Mikoaj Smoczyski (19552009) zwizany z Lublinem, gdzie mieszka i pracowa od czasu studiw (19751979) na UMCS. Twrca instalacji site-specific oraz monochromatycznych fotografii, ktre nierzadko stanowi kreacyjny zapis jego dziaa w przestrzeniach galeryjnych. W twrczoci artysty z trudem oddziela si dziaalno rzebiarsk od fotografii eksperymentalnej.
Swoje prace prezentowa na kilkudziesiciu wystawach indywidualnych, midzy innymi w San Diego (San Diego State University Art Gallery), Lyonie (E.L.A.C.), Nowym Jorku (Art in General Gallery, International Studio Program), Berlinie (IFA Galerie). Laureat wielu nagrd, midzy innymi European Photography Award (1992) w Berlinie, i stypendysta, midzy innymi Quint Kirchman Projects (San Diego, 1991), Fondation dArt de la Napoule, Memorial Henry Clews (La Napoule, 1993) oraz International Program Studio (Nowy Jork, 2001). Obecnie dziea Mikoaja Smoczyskiego znajduj si w zbiorach najwaniejszych instytucji kultury w Polsce oraz w wielu kolekcjach zagranicznych.
|