Galeria Kadr, Schronisko w Dolinie Roztoki zaprasza na wystaw "Tatrzaskie wariacje. Wystawa fotografii Krzysztofa Strzody"
Wystaw tworzy 15 fotografii wielkoformatowych autorstwa Krzysztofa Strzody wykonanych w Tatrach. Jak pisze autor: przedstawiaj one rnorodno grskiego krajobrazu od szerokich uj po zblienia. Krajobraz ten jest pretekstem do obcowania z przyrod. Tatry wykorzystane s jak model, ktry cho ze swojej natury nieprzewidywalny, zosta ustawiony przed obiektywem i wykorzystany w moliwie najlepszy, w danych warunkach sposb. Ujarzmiony i prezentujcy sposb widzenia pejzau przez twrc. Ujarzmi pejza. Komu to si udao? William Turner kaza marynarzom przywizywa si linami do masztu by spojrze w twarz nadcigajcej ogromnej fali i nie by zmyty z pokadu, a potem prbowa namalowa morski ywio. Jednak wobec gr artyci przyjmowali postaw pen pokory, po ty, by odsoni ich zmienne twarze. Leon Wyczkowski siadywa na skraju grskiego lasu by wpatrywa si jak wiato wnika w jego ciemn cian, grznie w pltaninie gazi. Ten sam zachwyt odnajdujemy w fotografiach Krzysztofa Strzody przedstawiajcych wntrza grskiego lasu, ktrego naw owietlaj ukonie padajce promienie. Wtedy dopiero zaczynaj gada mchy, trawy, porosty Kady artysta zanurzony jest w kulturze. Ju same tytuy prac wskazuj na narracyjne traktowanie przez artyst pejzau. Tytuy: Lene przekomarzanie, I jeno w bieli si zanurz, wiatem smyrane A nad smreczyskim cisza , to przecie tytuy literackie odnoszce si do pejzay wymownych, nioscych w sobie konkretne znaczenia i wywoujcych emocje. Ale pejza to wicej ni zmienny obraz natury. Posiada rwnie warstwy gbsze religijn, a jak kto woli, metafizyczn. W odsoniciu tej jego twarzy nie wystarczy tylko technika, sposb kadrowania, stosowanie ukadu kompozycyjnego, perspektywy, usytuowanie wiata. Te rodki formalne, ktre wietnie opanowa artysta, to jednak nie wszystko. Trzeba przyj w stosunku do potgi Tatr postaw kontemplacji i uruchomi intuicj. Wwczas jest szansa na dotknicie Prawdy. Tak dzieje si w fotografiach Krzysztofa Strzody przedstawiajcych grskie siodo, na ktre nieoczekiwanie pad blask soca, do ktrego, od strony mrocznych piargw, w mozolnym pochodzie zbliaj si mode wierki. Albo kiedy mgy powstaj z kolan nad ukonie biegnc grani, po ktrej wolno przesuwaj si cienie chmur. Kto nie znalaz si w takiej sytuacji i nie sysza panujcej wwczas wielkiej ciszy, ten nic z tego nie zrozumie. Albo may okruch lustra wody w zaomie na grani odbijajcy obok, albo wwz ujrzany po japosku, w szczelinie midzy skalami Dla takich chwil warto fotografowa
ukasz Kossowski
materiay Schroniska w Dolinie Roztoki
|