Zapraszamy na wystaw czasow w muzeum Opactwa otwart codziennie od 10.00-18.00.
redniowieczne klasztory wci fascynuj skomplikowanym systemem organizacyjnym. Jako samowystarczalne instytucje od wiekw czyy centrum duchowe z intelektualnym z caym zapleczem poczwszy od produkcji ywnoci po opiek nad chorymi. W naszej kulturze najbardziej trwaym okaza si obraz mnicha-skryby oraz mnicha opiekujcego si ogrodem zioowym aby nastpnie sporzdzi z leczniczych rolin lekarstwa. Nieprzypadkowo, gdy wanie te funkcje odegray bardzo wan rol w historii Europy.W nastpstwie upadku cesarstwa rzymskiego klasztory stopniowo stay si miejscami zapewniajcymi zorganizowan pomoc medyczn, niedostpn poza nimi w Europie przez kilka wiekw. Dziki klasztorom przetrwaa wiedza ze staroytnych traktatw medycznych, hodowano roliny lecznice i wykonywano z nich leki. Mnisi korzystali z wiedzy staroytnych lekarzy, ale te prowadzili wasne obserwacje waciwoci zi i pieczoowicie je opisywali. W efekcie klasztory stay si gwnymi miejscami studiw medycznych pomidzy V a X wiekiem.
Regua w. Benedykta zwraca szczegln uwag na trosk o chorych mnichw. To dla nich organizowano infirmerie (czyli szpitale) i apteki, ktre byy zaopatrywane w leki wytwarzane na miejscu w oparciu o ogrody zioowe. Klasztory nie odmawiay rwnie pomocy swoim gociom, zarwno z okolicy, jak i pielgrzymom. Z czasem coraz wicej aptek byo na stae otwarte dla osb z zewntrz.
Rozwj medycyny na uniwersytetach, wyksztacenie si zawodw medyka i aptekarza oraz upowszechnienie si wieckich aptek miao wpyw na spadek znaczenia klasztorw w pomocy medycznej. Dalej jednak dziaay zakony, ktrych misja koncentrowaa si na niesieniu pomocy chorym i potrzebujcym. Prowadzono szpitale i apteki, ktre niejednokrotnie funkcjonuj do dzi.
Na wystawie chcemy spojrze na histori klasztornych aptek i szpitali, ale te skorzysta z mdroci mnichw, ktrzy w praktyce realizowali ide w zdrowym ciele zdrowy duch. Koncentrujc swoje ycie na sprawach duchowym, jak rwnie wiadomie nie zapominali o trosce o zdrowie doczesnego ciaa, by w peni si mc suy Bogu.
|